Wednesday, March 22, 2017

Beautiful Scar




7 days have passed but I still want to congratulate all SPM 2016 candidates regardless of any result that you all get, I'm sure you all have tried to do your best. SPM is real key for you all continued to look ahead, and SPM is not a determinant of everything. So any result that you get, you must believe in the things that will exist in the future.

SPM 2011 approximately 5 years ago, taught me to keep going forward...

 Aku pernah dihina disebabkan keputusan peperiksaan aku. Bermula dengan keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) Sesungguhnya keputusan aku sangat menyedihkan, boleh lah cukup makan rasanya. Pada masa yang sama aku mempunyai satu sepupu yang jauh lebih pandai dari aku, UPSR & PMR dia straight A's. Aku redha dan sepupu akupun tak pernah berlagak yang dia pandai ke apa dia tetap stay humble. Penghinaan bermula apabila, lagi beberapa hari keputusan SPM nak keluar... Datanglah seorang makcik yang mengatakan "Acik tak percaya dengan keputusan SPM korang entah boleh masuk university ke tak, tak macam ***** (nama sepupu aku yang pandai)" tersentak sangat. Mulut dia tajam macam belati.

Aku pernah dihina disebabkan aku hanya budak kelas sastera... Sastera adalah satu pilihan aku, kerana nak masuk sains tak tercapai keputusan PMR aku & untuk masuk account bukan makanan aku. Salah ke ambil sastera, bodoh sangat ke budak sastera, ada ke budak sastera yang memang takkan berjaya? Ini adalah persoalan ku.

Penghinaan dia semudah A,B,C 1,2,3... Senario dia lebih kurang nak periksa SPM. Seorang perempuan yang baru berusia 14 tahun, mempunyai teman lelaki berusia 17 tahun memandangkan teman lelaki dia adalah seorang budak sains. Dia tanya

Perempuan 14 tahun: "Gee (Nama sambilan aku) kau habis exam bila?
Aku: Pertengahan bulan 12

Selalunya budak sains akan habis lebih awal, pertengahan sastera dan diakhiri dengan budak account ini untuk sekolah menengah biasa yang lain-lain tak tahu.

Dia reply... "Oh BF aku habis dululah, biasalah budak pandai" seriously I don't even ask about your boyfriend. So what to mentioned budak pandai habis dulu, how about those yang ambil account? Are they stupid enough since they just playing with numbers.

But, I keep tellimg my self  "Chill! she's only 14 years old"

What hurt the most is when someone compare you with others, sakit... I cried every night. Selalu kita dengar ibubapa yang suka bandingkan anak tetapi sama sekali bukan ibubapa aku. They're not, they're good supporter and they love me no matter what result I get. Because of them I'm here now, aku ambil kesemua kata-kata penghinaan untuk aku terus maju.

Ibu selalu pesan, "Jangan difikirkan apa yang orang kata, belajar elok-elok tunjuk dekat orang yang kau boleh, hari ini mungkin kita yang rasa mungkin esok-esok dia yang rasa" 

Habis SPM aku decide untuk berubah, walaupun dalam masa yang sama ada jatuh bangun tetapi itu sungguh tak mematahkan semangat aku kerana setiap kali aku putus asa pasti aku akan teringat apa kata-kata orang yang hina aku. Ini apa yang aku ceritakan kemungkinan sikit tetapi banyak lagi yang buat aku terus berada disni untuk teruskan perjuangan aku yang sudah hampir kepenghujungnya.

Terima kasih kepada mereka kerana tanpa mereka mungkin aku hanya sambil lewa tentang masa depan aku. 

1 comment: